Jak radzić sobie ze stresem?

Home » porady » Jak radzić sobie ze stresem?
porady Brak komentarzy

Stres to pojęcie, które na stałe weszło już do słownika osób zapracowanych, aktywnych zawodowo, ale także zajętych na co dzień sprawami rodzinnymi i pochłoniętych problemami własnymi oraz innych osób. Warto wiedzieć jak radzić sobie ze stresem.

W potocznym rozumieniu stres określa się jako stan, któremu towarzyszą nieprzyjemne odczucia z ciała, lęk, niepokój czy też objaw somatyczne. Takich symptomów doświadczają między innymi osoby, które przechodzą lub przeszły w swoim życiu traumatyczną sytuację. Niekiedy są one w stresie przewlekłym. Wszystkie wymienione okoliczności wpływają niekorzystnie na organizm ludzki. Co prawda pewna dawka “dobrego stresu” może przyczynić się do lepszego wykonywania zadań, jednakże na ogół poczucie stresu nie przynosi nic pozytywnego, a nawet, co więcej, bardzo wyniszcza.

Stres oksydacyjny

Co ciekawe, stres może dotyczyć ciała na poziomie komórkowym. Tak zwany stres oksydacyjny, chociaż nosi taką nazwę, jest raczej stanem fizjologicznym, chociaż może się do niego przyczynić stałe funkcjonowanie w niesprzyjających psychicznie okolicznościach.

Stres oksydacyjny to zaburzenie równowagi w ciele pomiędzy wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Jak wiadomo, wolne rodniki czynią w organizmie spustoszenie i mogą przyczyniać się nawet do powstawania nowotworów.

Co sprzyja stresowi oksydacyjnemu? Między innymi życie w permanentnym zdenerwowaniu i napięciu, zanieczyszczonym środowisku i nie zachowywanie odpowiedniej diety, a także nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne i metale ciężkie. Niestety, współczesne życie bardzo sprzyja wszystkim wymienionym wyżej czynnikom. Skutki stresu oksydacyjnego nie są odczuwalne natychmiast, ale kumulują się w organizmie, zaś po latach mogą prowadzić do bardzo poważnego pogorszenie zdrowia.

Zespół stresu pourazowego

Na organizm ma także bardzo negatywny wpływ stan, jakim jest zespół stresu pourazowego. Dotyczy on nie tylko osób, które przeszły jakąś intensywną traumę, ale również ludzi, którzy nie przeżyli jakiegoś gwałtownego wydarzenia, lecz byli wystawieni na stres na przykład na skutek nieszczęśliwego dzieciństwa. Zespół stresu pourazowego objawia się między innymi natrętnymi wyobrażeniami z przyszłych wydarzeń, które wracają w zupełnie niespodziewanych momentach. Towarzyszą temu typowe objawy somatyczne, jak kołatanie serca, bóle brzucha, nudności a nawet wymioty.

Stres ma również ogromne powiązanie z bezsennością, która na dłuższą metę wyniszcza organizm. Należy mieć tego świadomość, dlatego też wszelkie przyczyny i objawy stresu niezależnie od ich podłoża powinny zostać skonsultowane z lekarzem psychiatrą lub przynajmniej lekarze medycyny rodzinnej. Być może będzie potrzeba wdrożyć odpowiednią terapię, nawet farmakologiczną.

Jak radzić sobie ze stresem samodzielnie?

Nie zawsze jest możliwe jego całkowite zniwelowanie. Z pewnością metody zapobiegania należy dobrać do przyczyny stresu. Uniwersalne sposoby to techniki relaksacyjne, duża ilość snu, odpowiednia dawka codziennego ruchu oraz zdrowe odżywianie.

Trzeba pamiętać, że objawy stresu niezwykle pustoszą organizm, więc w wielu przypadkach konieczna jest psychoterapia z udziałem terapeuty lub też leczenie farmakologiczne, zalecone przez psychiatrę, zwłaszcza jeżeli stres skutkuje depresją lub zaburzeniami lękowymi. Nie wolno bagatelizować tego problemu, ponieważ silne doznania stresowe, pojawiające się cyklicznie lub stres stały powodują niewydolność w pracy oraz życiu społecznym i powolne wyniszczenie.

Chociaż jesteśmy niejako przyzwyczajeni do życia w stresie, z racji powszechności tego problemu, już przy pierwszych objawach, należy wydrążyć działania zapobiegające i minimalizujące jego bardzo negatywne skutki.